Bulimi

Bulimia Nervosa, bulimi.

Mennesker der rammes af bulimi spiser større eller mindre mængder af mad for derefter at kaste op og komme af med maden. Både mænd og kvinder rammes af bulimi, men ligesom anoreksi er det overvejende piger og kvinder, der lider af bulimi. Sygdommen kan forsage vægtsvingninger, men som oftest vil man være normalvægtig.

Bulimi medfører problemer med tænderne. Mavesyren der kommer op i forbindelse med opkastning tærer på tandemaljen, og giver betændelsestilstand i tandkød og spytkirtler. Der dannes mundsår, svælget hæver og man får ondt i halsen og svie i spiserøret. Der ses ofte sår på knoerne efter tandbid som følge af fremprovokeret opkastning.

Opkastninger kan føre til uregelmæssig menstruation og uregelmæssig ægløsning, som påvirker fertiliteten. Voldsomme opkastninger forstyrrer kroppens væske- og saltbalance, og kan føre til krampeanfald eller uregelmæssig hjerterytme, som i alvorlige tilfæle kan bevirke hjertestop. Brug af afføringsmidler og vandrivende medicin påvirker også hjerterytmen, væskemangel og mangel på vigtige mineraler. Endvidere ses forhøjet calcium som kan give muskelsmerte, betændelse i bugspytkirtel og nyresvigt. Afføringsmidler kan også resulterer forskellige former for forgiftninger.

Når man lider af bulimi, er man ekstremt optaget af lyst til mad, og har stor sult. Man mister kontrollen i forbindelse med spisninger, og spiser væsentligt mere end andre. Af frygt for at tage på bruges selvfremkaldte opkastninger, som medfører en følelse af renselse i kroppen, der letter den dårlige samvittighed over det store madindtag. Personer med bulimi kan have spiseanfald flere gange dagligt. De spiser og kaster op, spiser videre og kaster op igen, men der kan også være lange perioder med normal spisning. Mængden af mad varierer, og for nogle er det voldsomme madorgier. Øvrige metoder til at undgå at tage på og blive tyk er faste, overdreven brug af motion, afførings- og slankemidler.

Ligegyldig om spiseanfaldene er daglige eller med større interval, er de alle forbundet med stor skam. Det er så flovt og pinefuldt, at man vil gøre alt for at hemmeligholde de skamfulde seancer for omgivelserne. Et bulimisk liv er et liv, hvor man er alene med sin mad og opkastninger. Skammen fastholder hemmeligholdelsen.

Årsagen til bulimi er ikke dokumenteret, men meget forskning tyder på, at det er en kultursygdom. De standarder der er for, hvordan vores kroppe skal se ud i den vestlige del af verden fordre, at man må holde sig slank. Usikkerhed og manglende selvværd opleves ofte hos personer med bulimi og øvrige spiseforstyrrelser.

Signaler på risikoadfærd, der kan føre til bulimi:

• Vægtsvingninger, overvægt, motion
  • Optagethed af mad, vægt og stor sult
  • Uregelmæssige spisemønstre og faste
  • Brug af afføringsmidler, slankemidler
  • Humørsvingninger, dalende selvtillid
  • Problemer i skolen, mobning, svigt, stress
  • Stort pengeforbrug (på mad)
  • Misbrug af alkohol og stoffer, stort medicinforbrug

Terapi i forhold til bulimi med tavshedspligt

Ved terapi i forhold til bulimi er denne omfattet af tavshedspligt. Jeg følger Psykoterapeutforeningens etiske regler. For flere detaljer se foreningens hjemmeside på www.psykoterapeutforeningen.dk

Interesseret i terapi i forhold til bulimi?

Ring på tlf. 22 79 85 85 eller udfyld formularen og hør mere om terapeutisk behandling af bulimi er noget for dig.